המדריך להתחדשות עירונית בהשראת אנשי העיר

בחירת ההצעה המשתלמת

פרויקטים רבים בתחום הנדל"ן מביאים כיום חברות יזמיות רבות לבוא ולהציע לדיירים את ההצעה והשירות המשתלם ביותר. אם בעבר הלא רחוק הצעה בעל פה ובה פירוט כללי ולא מחייב הספיקה, כיום מדובר על סטנדרט גבוה יותר שכולל בתוכו, בין היתר, הדמיה ממוחשבת של הבניין ומפרט טכני מפורט ומלא.

ביטוי בולט למגוון הרחב של ההצעות הקיימות ניתן לראות בשוק התמ"א 38. דיירים רבים מתקשים לשים את האצבע על ההצעות שהן המשתלמות ביותר וכוללות בתוכן תכנון בריא וקפדני לאורך כל התהליך. דיירים רבים, אליהם מגיעות הצעות מחברות יזמיות, צריכים לתת את הדעת לקריטריונים רבים וחשובים בכל הצעה. טרם ההתייחסות לאותם קריטריונים חשוב כמובן להבין ולתת את הדעת אודות עומק ואיכות התכנון של היזם בנוגע לפרויקט עצמו. הצעה בה תכנון העבודה בפרויקט מלא יותר מבטיח לדיירים ביטחון רב, הן בהתחייבות היזם עצמו והן ביישום כל הדברים שהועלו על הכתב ועליהם התחייב. במקרים בהם ההבטחות לא נעשות באופן מוקפד ומתוכנן, הדבר מהווה פתח לתקלות עתידיות בהמשך הפרויקט, שינויים שיעשו ללא ידיעת הדיירים וללא הסכמתם, תוספות בנייה מיותרות או כאלו שלא ניתן ליישם בפועל. איכותו של תכנון פרויקט תמ"א 38 בא לידי ביטוי במספר רב של קריטריונים עליהם יש לתת את הדעת. בקבלת ההצעה עבור הפרויקט על היזמים להוכיח עצמם בקפידה רבה אודות מספר נושאים שחשוב שגם הדיירים יהיו מודעים להם.

בדיקת הסטטוס הקיים חברות ויזמים העוסקים בפרויקטים של תמ"א 38 צריכים לבצע בדיקה יסודית ומעמיקה של המצב הקיים באותו בניין המיועד לפרויקט. חלק מבדיקת הסטטוס הקיים כוללת בתוכה בדיקה של גודל המגרש עליו נמצא הבניין, מיקום הבניין בתוכנית הרובעים העירונית, בדיקה של גודל כל דירה בבניין, בדיקת ההרחבות שבוצעו, המרפסות ובדיקות אחרות אשר יקטינו למינימום את אי הוודאות בעניין בשינויים טרם המדידה. ברמה המשפטית יש לדאוג לבדיקה אודות בעלי הנכס, האם קיימים יורשים, בעלי נכס שלא ניתן לאתר, האם קיימות חריגות בנייה, צווי הריסה והאם חלק מהנכסים אינם רשומים בהיתר. על הדיירים עצמם לוודא לאילו פרמטרים מתייחס היזם למול השינויים אותם הוא מציע. הלימה והכרות עם התוכניות העירוניות הקיימות החברות העוסקות בפרויקטים של תמ"א 38 אמורות להכיר ולדעת מקרוב אודות תוכנית הרבעים ושאר פרויקטים דומים ברחבי העיר ומכאן אף את זכויות הבנייה הנוגעות לאותו פרויקט נקודתי. במקומות רבים ההיתרים הקיימים ברובע אחד שונים בתכלית מההיתרים הנוגעים לרובע אחר. הבנה של תהליכי הרישוי והתקנות העירוניות חברות יזמיות העוסקות בפרויקטים דומים של תמ"א אמורות להכיר מקרוב את כל צינורות הבירוקרטיה הקיימות בכל עיר. הידע המוקדם והניסיון שצברו אמור לעמוד לזכותן בכל הנוגע ליכולת להביא לדיירים הצעה מציאותית מבלי להבטיח ולהתחייב על דברים שאין ביכולתם לספק. במקרים מצערים, לא פעם, נסוג היזם ממה שהבטיח ולא פעם מחויב הוא לתקן ולצמצם חלק מסוים בפרויקט למול כך שבחר להתנהל בניגוד לתקנות ותהליכי הרישוי הקיימים.

ניסיון ביצועי לחברות יזמיות רבות העובדות בתל אביב קיימים אתגרים ייחודים ושונים למול ערים אחרות בישראל. עבור דיירים המקבלים הצעה לתמ"א בתל אביב חשוב לוודא שאותה חברה יזמית מכירה מקרוב את המאפיינים הרבים שיש בעיר זו לעומת ערים אחרות בישראל. בין היתר, על היזמים בתל אביב לתת את הדעת אודות הקושי בבנייה ברחובות צרים, ניסיון בסגירת צירי תנועה לפי הצורך, יצירת אזורי התארגנות נוחים לקבלן, הכרה מקיפה עם תצורת המגרשים בעיר השונים כל כך האחד מן השני ועוד. התנהלות פיננסית ברמה הכלכלית גם כאן ניתן להצביע על שוני מהותי בעלויות של תמ"א 38 בעיר תל אביב למול ערים אחרות בישראל. על היזמים וכמובן הדיירים להכיר ביוקר הבנייה למטר, יוקר היטל ההשבחה, העלות הגבוהה בבניית מתקני חנייה אוטומטים, מרתפי חניה ועוד. ההוצאות הרחבות יותר בתל אביב לעומת ערים אחרות דורשות מאותם יזמים להכין דו"חות פיננסיים שמתאימים לפרויקטים בתל אביב וכאלו שהבנקים יאשרו. על הדיירים חשוב לזכור שכל פרויקט אמור בסופו של תהליך להיות רווחי לכל הצדדים. פרויקט שלא נחשב לכזה אמור להוביל לתקלות רבות שבסופן אף עצירה מוחלטת של הפרויקט.

תכנון אדריכלי האדריכל מהווה חולייה חשובה מאין כמוה בכל הנוגע לפרויקט תמ"א 38. הציפייה היא שחברות יזמיות יבחרו באדריכל בעל ניסיון רב בכל הנוגע לתכנון בערים ובמיוחד במקומות צפופים זאת על מנת להבטיח ניצול מרבי של השטח והחלל הקיים. מהאדריכל מצופה לקחת בחשבון פרמטרים הנוגעים ליחסיות בין רוחב לאורך הדירות, אזורים ציבוריים ופרטיים, ניצול מרבי של כיווני האוויר, לשאוף לאוורר טבעי עד כמה שניתן, שמירה כמה שאפשר על מיקומן הטבעי של כל דירה בבניין, שדרוג הסדר המערכתי של דודים, מזגנים, צנרות ועוד.

ניהול מקצועי חברה יזמית בעל ניסיון רב תדע לזהות ולצפות מראש גורמים נוספים שיש ועלולים להשפיע על ביצוע הפרויקט. לא פעם היכולת לצפות מראש אילו אתגרים יצופו מביאה את היזם להיערך להם מראש. עם זאת, בעת התחלת הפרויקט יש ובעיות נוספות יכולות לצוף וכאן ישנה ציפייה מן הדיירים בבניין להיות עם האצבע על הדופק ולהתריע אודות כל בעיה חדשה בה הם נתקלים. שיתוף פעולה בין הזים לדיירים בכל הנוגע לזיהוי בעיות חדשות ופתרונן יתרום תרומה רחבה להצלחת הפרויקט. עמידה בלוחות זמנים השאיפה היא בכל פרויקט של תמ"א 38, הן של היזם והן של הדיירים, היא בכינון לוח זמנים לביצוע. על לוח הזמנים להיות מותאם למציאות הקיימת ולאתגרים הקיימים בכל פרויקט. לוחות הזמנים המוצעים על ידי יזמים נעשים עוד בשלבים הראשונים ונוגעים באופן טבעי לנושא התכנון המוקדם עליו הרחבנו קודם בתחילת המאמר. ניסיון הניסיון הרב שחברות יזמיות צברו בפרויקטים של תמ"א יש וחשוב שיעמוד לנגד עיניהם של הדיירים. חברות יזמיות אשר עסקו בפרויקטים קודמים מכירות באופן טבעי את התחום בצורה טובה הרבה יותר. הצעתם תתבסס לרוב על מטרות מציאותיות ובלוח זמנים ריאלי והרבה פחות פנטזיונרי.

מאמרים נוספים

תמ"א 38 בת"א יפו
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
מילון מושגים
קראו עוד
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
זכויות הגיל השלישי בהתחדשות עירונית
קראו עוד
תמ"א 38 בת"א יפו
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
בחירת נציגות דיירים
קראו עוד