המדריך להתחדשות עירונית בהשראת אנשי העיר

תכנית מתאר 5000

תכנית המתאר העירונית משפיעה על החיים של תושבי העיר, ועל ידי היכרות איתה יכולים התושבים והתושבות להבין את תמונת העתיד העירונית, להשפיע עליה ולקבל החלטות לגבי החיים שלכם, למשל: איך השכונה שלכם צפויה להתפתח, איפה ימוקמו תחנות רכבת או שבילי אופניים, האם הבית שאתם רוצים לקנות נמצא באזור המיועד להתחדשות עירונית או מה גובה הבניה המירבי בסביבתך. תכנית המתאר גם קובעת הנחיות וטווח אפשרויות לתכנון מפורט יותר ברמת שכונה או מתחם. על ידי הבנה של כל אלה, תוכלו להיות מעורבים ולהשפיע יותר על האזורים שחשובים לכם בעיר.

אז מהי תכנית מתאר כוללנית?

תכנית מתאר כוללנית (תכנית המתאר) היא מסמך חוקי המתווה את מדיניות התכנון ארוכת הטווח בכל העיר והמיישם את התכנית האסטרטגית העירונית בכל הנושאים שהם בעלי היבט פיזי. היא מתארת את האופן שבו תתפתח העיר בשנים הבאות, ומתייחסת למגוון ההיבטים של חיי האדם בעיר (מגורים, תעסוקה, תנועה, שטחים פתוחים, מסחר, מבני ציבור ועוד). היא קובעת בהסתכלות רחבה, ולא ברמה של המגרש הבודד מה מותר ומה אסור לעשות ואיפה.

 

חשוב לזכור שתכנון הוא דבר היררכי. לכל תכנית יש תכנית "מעליה" שהיא כללית יותר, ואחת "מתחתיה" שמפרטת יותר מה בדיוק אפשר לעשות. מעל תכנית המתאר העירונית יש תכניות מחוזיות וארציות המתייחסות לתשתיות בקנה מידה ארצי או ברמת המחוז, כמו: המטרו או הרכבת הקלה. לעומת זאת, כדי לבנות בניין או גן ילדים צריך תכנית מפורטת שממנה ניתן להוציא היתר בנייה. תכניות אלו נמצאות בהיררכיה מתחת לתכנית המתאר וצריכות לעמוד במסגרת שהיא מתווה.

מה הם הכלים של תכנית המתאר?

לתכנית מתאר יש כמה כלים מרכזיים בעזרתם היא מתווה את מדיניות התכנון העירונית:

  • קביעת אזורי ייעוד ושימושים בקרקע – תכנית המתאר הכוללנית קובעת ייעוד עיקרי שמגדיר את האופי ואת השימושים המרכזיים באותו אזור. הייעוד מתייחס לאופי של המרחב: אזור למגורים, מבני ציבור, שטח פתוח, תעסוקה, דרך וכדומה. לכל ייעוד יש בתוכנית צבע שונה המבדיל אותו מאחרים. השימוש מכתיב מה מותר לעשות בייעוד מסוים. לדוגמה: בשטח למבני ציבור המסומן בחום, מותר להקים מרכז קהילתי או בית ספר, גן ילדים, בית כנסת. בשימוש העיקרי יכולים להשתלב גם שימושים אחרים, משניים, אם התכנית מגדירה זאת. למשל, בתוך השימוש למגורים ניתן לעיתים קרובות לשלב גם שימושי מסחר ותעסוקה "עירוב שימושים".
  • קביעת הנחיות בינוי ועיצוב עירוני – התכנית קובעת את גובה הבינוי המירבי האפשרי, ולעיתים מנחה גם לגבי שילוב בין בנייה בגבהים שונים או של דירות בגדלים שונים.
  • קביעת הנחיות תכנון – התכנית קובעת הנחיות ומגבלות ביחס לנושאים שונים. למשל בכל הנוגע לבינוי בשטחים פתוחים או לשילוב בין שימושים בקרקע שיכולים להיות בקונפליקט אחד עם השני.

תכנית המתאר הנוכחית של תל אביב-יפו – תא/5000

תכנית המתאר העירונית קודמה על ידי היחידה לתכנון אסטרטגי ואגף תכנון העיר, בראשות מהנדס העיר, בשיתוף הציבור ובסיוע אנשי מקצוע ומומחים בתחומים שונים. התכנית קיבלה תוקף בדצמבר 2016, ובימים אלה עובדים על גרסה מעודכנת שלה. 

 

ניתן לראות את האזורים המיועדים להתחדשות עירונית באתר באזור מאמרים- "נספח אזורי תכנון ומתחמי תכנון" . באזורים אלה העירייה מעודדת קידום תכניות התחדשות עירונית מסוג פינוי בינוי.

בתכנית המעודכנת תא/5500 צפוייה הרחבה של אזורים אלו לאזורים נוספים.

מאמרים נוספים

תמ"א 38 בת"א יפו
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
מילון מושגים
קראו עוד
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
זכויות הגיל השלישי בהתחדשות עירונית
קראו עוד
מתחמי פינוי בינוי בת"א יפו
תמ"א 38 בת"א יפו
בחירת נציגות דיירים
קראו עוד